Hoe verbeter je je prestaties in het hardlopen?

%d0%be%d0%be91Hardlopen is moeilijker dan je denkt. De meeste mensen zijn wel in staat een sprintje te trekken om de bus te halen die op het punt van vertrek staat, of die wegwaaiende hoed te pakken, maar echt wedstrijd hardlopen is iets heel anders. Hier volgen enkele tips om je te helpen bij het verbeteren van je eigen hardloop prestaties;

De juiste kleding

Zorg ervoor dat je de juiste uitrusting hebt. Over de vereiste van goed schoeisel hebben wij al een artikel geschreven, maar ook de rest van je kleding verdient aandacht. Zorg voor kleding die niet strak zit en voor voldoende ventilatie van de lichaamswarmte zorgt. In de zomer bij warme temperaturen kan een korte broek en sporthemdje heerlijk zijn, maar als je ook in minder warme weersomstandigheden of zelfs regen wilt trainen is het belangrijk een goede uitrusting te hebben. Er zijn speciale trainingspakken die behalve regen buiten houden ook voldoende ventilatie voor het lichaam toelaten.

Een goed dieet

%d0%be%d0%be92Het komt regelmatig voor dat mensen beginnen met hardlopen om gewicht te verliezen. Natuurlijk is bewegen goed en gezond maar vergeet niet dat het lichaam brandstof nodig heeft voor lichaamsinspanningen. Zorg er daarom voor dat het lichaam in een optimale conditie is voor trainingen. Voldoende drinken is heel belangrijk om te compenseren voor het vochtverlies. Maar ook het eten van koolhydraten is heel belangrijk. Een goed dieet, en dus blijven eten, kan leiden tot meer gewichtsverlies dan wanneer het lichaam eigenlijk een tekort aan brandstof heeft om een bepaalde sport prestatie neer te zetten.

Een goed trainingsschema

Niemand wordt geboren als winnaar en er bestaat ook geen toverformule. Training is heel belangrijk. Begin met een paar keer per week, korte afstanden. Loop zeker niet tot het uiterste kunnen. Sommige mensen vinden het prettig met anderen te lopen of zichzelf te timen en hun prestaties bij te houden. Denk eraan om een goede houding aan te leren. Dit kan toekomstige blessures voorkomen en je zult zien dat dit later zeker zijn vruchten zal afwerpen. Haastige spoed is zelden goed.

Hoe begin je?

Enkele tips die kunnen helpen bij uw training:

Doe een goede warming up

Bij het spontaan trekken van een sprintje kunnen spierscheuringen ontstaan. Het opwarmen van de spieren is daarom heel belangrijk. Begin daarom met enkele rek- en strekoefeningen.

De training

%d0%be%d0%be93Wanneer je begint met trainen, onthoud dan dat een goed resultaat niet in een dag komt. Bepaal waar je eigen persoonlijke grenzen liggen op dat moment, en begin van daar uit langzaam te trainen voor een beter resultaat. Bijvoorbeeld wanneer je voor de 500 meter sprint traint, neem op hoeveel tijd je daar nu over doet in een gemakkelijk tempo, overhaast het dan niet om de tijd beter te maken, maar bouw eerst een routine op in deze afstand dagelijks te lopen. Train ook op andere afstanden. Een grotere afstand zal het uithoudingsvermogen ten goede komen, terwijl een korte sprint de spieren kan versterken.

De coolingdown

Iets wat veel mensen over het hoofd zien, is te eindigen met een rustige maar intensieve cooling down. Eindig iedere training met een gemakkelijk drafje en wat ontspanningsoefeningen. Geef de spieren de kans te ontspannen en laat uw lichaam langzaam tot rust komen. Door de zuurstoftoevoer die nodig is bij extreme inspanning langzaam te laten afnemen voorkomt u spierpijn en bevordert u spiergroei en sterkte. De cooling down na iedere training is net zo belangrijk als de training zelf!

Comments are closed